Geen idee is een sprankelend betoog dat met een verbluffend vanzelfsprekend uitgangspunt ons leven verdedigt tegenover de koloniserende machten van godsdienst, politiek, wetenschap en maatschappij.’

– Hans van Rappard, Stichting Filosofie Oost-West

‘Een originele, eigenzinnige en goed geschreven levensfilosofie. Het leest soepel en het bruist, met veel concrete voorbeelden.’

– Martien Schreurs, Universiteit voor Humanistiek

Op 22 maart is het boek verschenen. Op 28 april verscheen een ‘multi-boek bespreking’ in het Nederlands Dagblad, getiteld ‘Met of zonder God grip op de werkelijkheid’. Een mooi commentaar: “In zijn uiterst prettig leesbare Filosofie van het boerenverstand probeert hij 'het feit dat wat alle mensen met elkaar gemeen hebben juist in het eigene schuilt, in het veranderlijke, in het oneindige verschil' te erkennen en doordenken.´” En op 10 mei verscheen een zeer positieve recensie in Trouw met als mooiste passage: “Warndorff vertelt zijn verhaal zonder enige pretentie. Zelden lees je zoveel oprechte verwondering terug in een filosofische publicatie. Het hoofdstuk 'Het leven als drama', waarin Warndorff het grote mysterie van ons bestaan benoemt, is daarin een hoogtepunt. Het herinnert ons aan de wonderlijke, fundamenteel onbegrijpelijke en soms ook pijnlijke gegevenheid van het leven.” De recensie leest als een warme aanbeveling, en daar ben ik uiteraard heel blij mee. Zie https://www.trouw.nl/home/-geen-idee-van-jan-warndorff-oprechte-verwondering-over-de-werkelijkheid~a26a3dfd/.

17 mei: Taede Smedes (theoloog, filosoof, auteur en recensent) heeft een prachtige bespreking op zijn blog gezet, zie https://tasmedes.nl/jan-warndorff-denkt-het-leven-op-de-rand-van-de-afgrond-boekbespreking/. Om daar een indruk van te geven: "hij heeft een buitengewoon interessant boek geschreven dat bovendien ook nog eens buitengewoon goed geschreven is. Warndorff schrijft glashelder, maar tegelijkertijd poëtisch en bevlogen.Ik zou zelfs de kwaliteit ‘spiritueel’ aan dit boek durven toeschrijven, want het (be)leven van het filosofische denken is waar het Warndorff uiteindelijk om gaat. Warndorff wil geen studeerkamerfilosofie bedrijven, maar zijn boek wil geleefde realiteit worden." De recensie is ook overgenomen door NieuwWij, https://www.nieuwwij.nl/tag/jan-warndorff/.

Ook Anton Simons heeft een positieve en filosofisch doorwrochte bespreking op zijn blog gezet: http://simons-ideeen.blogspot.nl/2017/05/geen-idee-warndorff.html. "Ik wil elke lezer van deze blog aanraden dit prachtige en belangrijke boek te lezen", schrijft hij.

In juli is een mooie boekbespreking verschenen op de site ethiek.nl (http://www.ethiek.nl/nieuwe_boeken/bespr%202017/Warndorff%20Boerenverstand%20%20(2017).htm).

De weekendeditie van NRC Handelsblad (5/6 augustus) bevat een uitgebreid verslag van een interview met Marjoleine de Vos (https://www.nrc.nl/nieuws/2017/08/04/probeer-van-zoveel-mogelijk-zoveel-mogelijk-te-houden-12370367-a1568926). De aankondiging op de voorpagina pakt precies de kern van mijn voorstel tot een ander gebaar: 'Het leven is niet om te begrijpen, maar om van te houden.' Erg mooi en fijn!

Mede dankzij het interview in NRC kwam mijn boek in week 33 als hoogste binnenkomer binnen op de bestseller top 60, en bereikte zelfs de vijfde plek in de top-tien van non-fictie! Helaas was de eerste druk daarmee ook direct uitverkocht, waardoor het die plek maar kort kon behouden. Na 2 weken verscheen de 2de druk, op 24 augustus 2017.

Sinds het boek verscheen heb ik al vele lezingen gegeven, voor zowel kleine besloten gezelschappen als voor grote bijeenkomsten. Als u ook een lezing wil organiseren, neem dan contact op via het reactieformulier. Mijn vergoeding past zich aan aan uw budget.